Bevlogenheid

Het is zaterdag als ze via de social media laat zien wat ze bedacht heeft om met haar basisschoolleerlingen te knutselen voor Kerst. Ze heeft tig dennenappels gezocht, vleugels getekend en geknipt en pakken watten gekocht. Ze werkt het hele jaar door met Deugden. Voortvloeiend uit de deugd: “idealisme” en ondersteund door het prentenboek “Imagine” over John Lennon heeft ze vorm gegeven aan een tastbaar eindejaarsproject. Haar groep leerlingen droomt van een wereld zonder (zwerf-)afval en creëert een eigen metafloristiek in de klas. Iemand plaatst commentaar onder de door haar geplaatste foto van het proefresultaat: “er staat daar een engel voor de klas”.

Over twee weken wordt er weer gestaakt. Zij keurt het niet af, maar doet er zelf niet aan mee. De docenten eisen meer loon. Zij voelen zich ondergewaardeerd. Met dat laatste ben ik het volmondig eens, met dat eerste minder. De lonen van een docent wijken naar mijn idee niet significant af van andere HBO-lonen. Een verpleegkundige, een politieagent of een ambtenaar. Het zijn beroepen die je niet kiest wanneer je graag snel rijk wilt worden. Waardering is ook niet vanzelfsprekend. Tegenwoordig maken niet alleen mondige kinderen, maar ook assertieve en zelfs agressieve omstanders het soms lastig om je werk goed te blijven doen. En ook dát geldt niet alleen voor docenten.

Ze zoekt haar weg in het onderwijs waar ze al járen met plezier werkt, nadat ze ook lange tijd in de gezondheidszorg werkte. Om haar horizon te verbreden gaat ze op bezoek bij diverse scholen met van de standaard afwijkende visies en bij mensen die hun kijk op het onderwijs in diverse vormen hebben ontwikkeld en vastgelegd. Ze straalt energie uit en vertelt er gepassioneerd over.

Ze bezoekt wereldscholen. Vrije scholen. Religieuze scholen. Stads- en dorpsscholen. Een vreedzame school (niet te verwarren met een Freetzame school, ik vroeg me al af waarom ik dit concept niet kende).

Het onderwijs zoals het nu is ingericht, heeft te weinig geanticipeerd op de hedendaagse jeugd. Dáár zou naar gekeken moeten worden, in plaats van naar de salarissen. De jeugd van tegenwoordig wil geen hele dagen meer in een klaslokaal zitten. Wil geen tijd besteden aan vakken die zij simpel vinden. Wil zelf vrienden kiezen en ziet de school niet als sociale ontmoetingsplaats, maar meer als gevangenis. Hoe geef je passend onderwijs aan een klas van 30 persoonlijkheden? Hoe vang je de jeugd?

Ik kijk naar mijn puber. Naar zijn weerstand tegen de eindeloze herhalingen en de saaie lesstof. Naar zijn intense afkeer van het keurslijf waarin je ook nog gevangen zit als je in de zesde van het VWO zit en zo goed als volwassen bent. Het moet anders. Maar hoe? Hoe stimuleer je sociaal gedrag als je digitaal thuisonderwijs zou aanbieden? Hoe motiveer je een adolescent vakken te leren waarvan hij het nut niet inziet? Hoe stimuleer je jonge kinderen de wereld te ontdekken zonder dat je het helemaal hebt voorgekauwd? Hoe daag je kinderen uit hun kracht te ontwikkelen zonder voorbij te gaan aan het erkennen en accepteren van hun zwakte? Hoe geef je dat vorm?

Ik lees het concept van de vreedzame school eens rustig door. Het is mooi omschreven, verantwoordelijkheid voor elkaar, saamhorigheid, respect. Basisprincipes die de wereld zoveel mooier zouden maken. We hebben er allemaal behoefte aan. Maar wat gebeurt er daarna, als je in een wereld terecht komt die juist ruimte biedt aan ongenuanceerde meningen, vooroordelen, materialisme en afgunst. Hoe verenig je die dingen?

Het levert mooie stof tot nadenken op. We wisselen wat ideeën uit en zij vertrekt, op naar haar volgende doel. En dat doet ze allemaal in haar vrije tijd. Geen salaris, geen tijdscompensatie ook. Zij ziet het belang van permanent ontwikkelen en vernieuwen in en is nieuwsgierig naar andere meningen en onderwijsvormen, in de hoop een manier te vinden die beter aansluit bij de hedendaagse schoolgaande populatie.

De commentator op social media had gelijk. Haar bevlogenheid, daadkracht, openheid en integriteit maken haar heel bijzonder. Ze spiegelt voortdurend. Ze vernieuwt. Ze verrijkt het onderwijs. Dat dwingt meer respect af dan een derde staking, die te veel voorbij gaat aan de essentie. Het gaat niet om het salaris. Het gaat erom een vreedzaam front te vormen tegen de gevestigde orde.

Ze is verpleegkundige. IB-er. Onderzoeker. Schrijver. Docent.

En engel.

 

 

Share Button

2 gedachten over “Bevlogenheid”

  1. Lieve zus

    Stel je voor (imagine): alle mensen zetten hart, hoofd en handen in voor een wereld die voor ons allemáál -aarde, mensen en dieren – goed genoeg is….
    …..dan zouden leven en school niet langer van elkaar te onderscheiden zijn.

    Ik ga ervoor!
    X

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *